Argentinsk Bark

Penelope Fletcher - Vävutbildning Påbyggnad


Under en kort resa till Argentina blev jag inspirerad av den mest ovanliga bark jag någonsin sett växa på ett träd i Buenos Aires.

När jag kom tillbaka till Fristads folkhögskola, fick jag reda på att nästa uppgift var en 3-D vävnad. Jag bestämde mig för att försöka skapa en vävnad som kommer likna trädets bark.

 Efter att har studerat Dubbelväv föregående termin på Fristads folkhögskola verkade det vara det självklara valet.

Jag valde olika nyanser av lammull som krymper ihop mycket i det 'räta', gröna lagret och en kombination av lin och ullgarner som inte krymper ihop i det 'aviga' grå lagret. Tyget skulle vävas i tuskaft i båda lager med varpförhållande 1:2.

 

 

Mina prover började med randig dubbelväv, en handtvättad och en maskintvättad. Jag fick bättre effekt med maskintvätt men jag vill ha en mer bubblig, oregelbunden grå del av tyget. Då solvade jag om några gråa varptrådar på två extra skaft och knöt upp två trampor till till anbindetrådar. Det betydde att detta möjliggjorde mer frihet när det gäller att skapa en mer slumpmässig bubbla/bark effekt genom att kunna välja vilken av trådarna att använda och när.

Efter att vi fick fortsätta med distansundervisning på grund av Coronaviruset bestämde jag mig att börja om hemma och väver en rutig dubbelväv med anbindetrådar på två extra skaft.

 

 

 Jag provade olika storlekar på ruta först för att skapa effekterna jag vill ha sedan vävde jag 1,90m x 0,80m bred som blev1,34m x 0,54m när den tvättades i maskin + fintvätt 30 grader med lite fintvättmedel.

Tyget blev så nära trädets bark som jag kunde tänka mig och istället för att montera det som ett träd som var min tanke ska det hänga rakt på väggen.

 

 

När jag undersöker vilket typ av träd som fick min uppmärksamhet upptäckte jag att det är en Ceiba Speciisa, ibland kallad Kapok som producerar fibrer - tyvärr för kort för vävning!!

 
Under tiden jag har läst på Fristads folkhögskola har jag lärt mig inte bara hur man väver på en kontramarshvävstol utan hur man kan designa en vävnad som ser ut och har de egenskaper en vill ha.

Även med distansundervisning de sista veckorna har man fått undervisning och uppgifter så att man kunde studera hemma och utvecklas ännu mer.