Ansökan

Nedan finns generell information om ansökan och antagning. Mer information om vad som gäller för en speciell kurs finns på kursens egen sida. Varmt välkommen med din ansökan!

Har du redan ansökt men vill logga in till Folkhögskolornas Mina Sidor, läs mer på vår sida om Folkhögskolornas Mina Sidor->.

På Mina Sidor får du antagningsbesked, eventuellt andra meddelanden och framförallt så är det på Mina Sidor som du tackar ja till erbjuden plats.

Länk till ansökan

På respektive kurssida finns en länk för att ansöka. Genom att följa en ansökningslänk hamnar du på sidan Folkhögskolornas Mina Sidor. 

Har du sökt en folkhögskolekurs förut loggar du in med det kontot. Välj sedan den utbildning du vill söka till. Om du inte sökt innan registrerar du dig/skapar ett konto först och skapar ansökan sedan.

Ansökningsperiod

Ansökningsperioden för skolans kurser är lite olika. För kurser med start i augusti är ansökan öppen under våren. I mån av plats kan man även starta på allmän kurs och vävkursen i januari. Då ansöker man under senare delen av hösten. Yrkesbiodlarutbildningen och Trädgårdsutbildningen har ansökningsperiod i september/oktober. Exakta datum för ansökningsperioden hittar du på respektive kurs egen sida. Kolla in den! Där hittar du även länk till den digitala ansökningsblanketten för just den kursen.

Beroende på söktryck kan vi komma att öppna upp för sena ansökningar efter ordinarie ansökningsperiod. Sena ansökningar hanterar vi så snart vi kan, och eventuellt antagningsbesked kan komma nära inpå kursstart.


Behörighetskrav & antagningskriterier

För alla kurser gäller att sökande ska vara 18 år eller fylla 18 under det år som kursen startar och ska ha lämnat in en fullständig ansökan. För varje kurs finns det behörighetskrav och antagningskriterier som beskriver hur vi fördelar platserna. Dessa ligger på resp kurs egen sida. Läs antagningskriterierna noggrant innan du gör ansökan.

En viktig utgångspunkt för alla kurser är att vi vill skapa bra grupper. Därför strävar skolan vid antagning efter att få grupper där människor med olika ålder, kön, erfarenhet, ursprung och förutsättningar möts.


Digital ansökan

Ansökan och kommunikation runt ansökan sker i portalen Mina Sidor i systemet Schoolsoft. Länk till Mina sidor. Har du sökt en folkhögskolekurs förut loggar du in med det kontot. Välj sedan den utbildning du vill söka till. Om du inte sökt innan registrerar du dig/skapar ett konto först och skapar ansökan sedan. På respektive kurssida finns grön knapp som leder dig direkt till rätt kurs på Mina Sidor.

På Mina Sidor får du besked och kan lämna svar under hela ansökningsproceduren. Här får du ditt antagningsbesked och här tackar du också ja eller nej till din plats – så håll koll på Mina Sidor! Meddelanden skickas också till din registrerade e-postadress, men du kan bara svara och tacka ja/nej i Mina Sidor.


Antagningsprocessen

Exakt vad som händer efter att vi har tagit emot sin ansökan kan skilja sig lite mellan de olika kurserna. Under rubriken ”Ansökan & antagning” på resp kurs egen sida finns mer information. 

HÖST: Gemensamt för höstantagning är att vi arbetar med ansökningarna från mitten av mars till maj. Beslut om antagning till höstterminen kommer i mitten av juni om ansökan kommit in före 30 april. Har ansökan kommit in senare kan antagningsbesked komma så sent som i mitten av augusti. 

VÅR: Gemensamt för vårantagning är att vi arbetar med antagning under november. Du som skickar in din ansökan inom ansökningsperioden kan räkna med att få besked i mitten av december. 

Antagningsbeskedet kommer digitalt i Schoolsoft, så du kan hålla koll oavsett var du än befinner dig. 


Skolans expedition

Telefon: 033-23 68 00
E-post: fristads.folkhogskola@vgregion.se