Urkund

URKUND erbjuder ett helt automatiserat system för hantering av problemet med plagiering. I korthet fungerar det så att studenterna skickar sina dokument med e-post till lärarna. På den elektroniska vägen mellan studenter och lärare kontrolleras dokumenten mot tre centrala källområden: Internet, förlagsmaterial och studentmaterial. Om något dokument uppvisar likheter med innehållet i källorna så flaggar systemet för eventuellt plagiat. En analysöversikt genereras och skickas med e-post till berörd lärare. Analysöversikten presenterar på ett enkelt sätt den information som läraren behöver för att avgöra om plagiering förekommit.

(mer detaljerad info på urkund.se)

Ditt arbete, din text

Arbetet ska vara skrivet i ett ordbehandlingsprogram. På skolan har du möjlighet att använda programmet Word. Läs mer under tips om andra program. Läs mer nedan om godkända filformat som Urkund tar emot.

Skicka in arbetet

Av din lärare får du en analys e-postadress som du ska skicka till. Du måste bifoga ditt arbete i mejlet som bifogad fil.
Det fungerar alltså inte med att klistra in eller skriva ditt arbete direkt i e-postmeddelandet. Det fungerar inte heller att dela dokument via e-post.

Felmeddelande

Var uppmärksam på om du får ett felmeddelande tillbaka av Urkund. Läs felmeddelandet och kontrollera vad som gick fel.

Godkända filformat

Word .doc Word .docx PowerPoint .ppt PowerPoint .pptx Sparat som PDF (Adobe Reader dokument) .pdf Anteckningar, Wordpad .txt De flesta ordbeh.-program kan spara i detta format – RTF .rtf Sparat i hemsidesformat .html Sparat i hemsidesformat .htm Works .wps Open Office .odt Open Office .sxw

Dokument av annat slag än någon av ovanstående kommer inte att tas emot av URKUND. Generellt gäller att dokument som skickas till URKUND inte får innehålla dokumentskydd eller vara krypterade.

Citat

Om du lägger in citat i ditt skolarbete från en annan text ska det anges korrekt med "citat-tecken"

Tips för ordbehandling

Om du gör arbetet på dator hemma och inte har Microsoft Word så finns det alternativ.

I Windows finns alltid dessa program: - Anteckninar, sparar i .txt format - Wordpad, sparar i .rtf eller .txt format

I Mac OS X finns programmet Textredigerare, sparar bl.a. i formaten .rtf, .odt, .doc, .docx och oavsett program så kan du alltid skapa PDF format i Mac OS X.

OpenOffice är en gratis motsvarighet till Microsoft Office. Finns för Windows, Mac OS X och Linux Med det installerat kan du spara i ovan nämnda godkända filformat. sv.openoffice.org

Du har även tillgång till Office 365 från din skolan.

Molntjänster

Ytterligare alternativ är att använda gratis webbtjänster som Google Docs eller Office Live. Med hjälp av Google Docs kan du skriva ditt arbete i deras ordbehandlare på webben och sedan ladda ned det som en av de ovan nämnda godkända filformaten. Detsamma kan du göra med Office Live. Adresser: docs.google.com office.live.com

Senast uppdaterad: 2017-10-18 12:36